'De glazen pot staat symbool voor transparantie'
Nicole Freid

Nicole Freid

Directeur Marketing & Innovatie, HAK

Vorig jaar kreeg HAK van shoppers hoge scores op het gebied van consumenteninformatie. ‘Bescheidenheid is natuurlijk mooi, maar als je het verhaal van je product niet vertelt, weten mensen niet wat de charme is,’ zegt Nicole Freid, marketing directeur bij de groenteproducent.

Oer-Hollands én extravert  

Een van de redenen voor de mooie waardering van shoppers is onze consumentenservice. Daar zitten drie dames die elke consument met zorg en aandacht te woord staan via telefoon, mail of social media. De consumentenservice is geen aparte afdeling, maar is nauw verbonden met de rest van het bedrijf. We praten veel met de dames die dagelijks in contact staan met de consument en leren hier veel van. We gebruiken verder Twitter, Facebook en Instagram; alle kanalen die onze consumenten ook gebruiken. Dat werkt voor ons op twee manieren: wij kunnen alle vragen van consumenten beantwoorden en tegelijkertijd geeft het ons de kans om proactief informatie te delen over ons bedrijf en onze producten. We zijn daarin de afgelopen jaren steeds extraverter geworden.

Er sluipt wel eens, ondanks strenge controles en schoningen, een takje van het land mee de pot in

Die servicegerichtheid heeft bij HAK vanaf het begin vooropgestaan. De familie Hak was een hardwerkende en gelovige familie die wederkerigheid hoog in het vaandel had staan; de familie was gedienstig en naar de gemeenschap was ook veel bescheidenheid. Wat dat betreft is HAK een nuchter oer-Hollands bedrijf. Bescheidenheid is natuurlijk mooi, maar als je het verhaal van je product niet vertelt, weten mensen niet wat de charme is.

Glazen pot het symbool van transparantie

Transparantie is ook iets wat in de genen van het bedrijf zit: de familie Hak startte in de jaren ’50 met de glazen pot zodat de consument kon zien dat er goede kwaliteit groenten en appelmoes in zat. Dit in tegenstelling tot de blikken die destijds verkocht werden. De glazen pot is vandaag de dag nog steeds het symbool van de transparantie waar HAK als bedrijf en als merk voor wil staan.

Transparantie betekent ook dat je eerlijk bent: dat je dingen goed en duidelijk uitlegt, ook als je een keer een foutje maakt. Consumenten waarderen dat alleen maar meer. Ze verwachten geen perfectie maar aandacht en een oprechte eerlijke uitleg. Dat maakt je betrouwbaar. Er sluipt bijvoorbeeld wel eens, ondanks strenge controles en schoningen, een takje van het land mee de pot in. Dat is minder gezellig op je bord. Dan moet je dat goed uitleggen en hang je daarna een tevreden consument op.

Nieuwe generatie consument: een uitdaging!

Bij consumenten is er sprake van een omslagpunt: ze hechten meer waarde aan hun voedsel en zijn kritischer over wat ze eten en drinken. Net als veel andere bedrijven krijgen wij meer vragen dan voorheen: ‘Wat zit er in de producten?’, ‘Welke ingrediënten en welke toevoegingen bevat dit product?' Vroeger ging het over vullen, nu gaat het over voeden. Het is geweldig dat er zoveel aandacht is voor gezond voedsel en voor plantaardig voedsel. Wij kunnen en willen daarin een belangrijke rol spelen met de producten die we maken en de informatie die we hierover geven.

Consumenten weten niet dat we onze groenten gewoon wecken

Een van onze uitdagingen is de perceptie van vers voedsel versus verpakt voedsel. Met name jonge consumenten denken dat verpakt voedsel slechter is dan vers voedsel. Ze denken bijvoorbeeld dat het geen goede voedingsstoffen bevat en er conserveringsmiddelen in zitten. Maar dat beeld klopt niet in ons geval. Consumenten weten niet dat we onze groenten gewoon wecken: met hitte en vacuüm maken we de producten houdbaar. Zo kunnen de verse groenten die wij in het seizoen van het land halen heel lang bewaard worden. Net als oma vroeger! Groenteconserven zijn dus een goede manier om groente – en daarmee voedingsstoffen – binnen te krijgen. Niet iedereen heeft de tijd en het geld om vers te eten. Sommige groenten worden zelden vers gegeten, denk aan rode kool en doperwtjes. En bovendien is het super duurzaam: geconserveerde groenten komen in het geval van HAK meestal van dichtbij (binnen een straal van 125km) en zijn drie jaar houdbaar.

Discussie heeft meer nuance nodig

Ons verhaal is veel mooier dan de perceptie van veel consumenten. Het is aan ons om dat verhaal op een geloofwaardige manier te vertellen. De reclamische manier werkt niet. Daarvoor moet je andere wegen bewandelen: mensen geloven elkaar meer dan de fabrikant. En daar gaan wij volgend jaar weer een mooie nieuwe stap in zetten. Wij hopen daarmee het echte mooie verhaal van HAK en de producten te vertellen en een bijdrage te leveren aan meer nuance in de discussie over verpakt voedsel.