
Hans Zevenhek
Kwaliteitsmanager, SMIT&DORLAS
Van het uitladen van de grondstoffen in de haven tot de
levering van het eindproduct bij de klant: het waarborgen van de kwaliteit is
iets wat in alle stappen van het proces terugkomt. Als manager van de afdeling
Kwaliteit en Inkoop Koffie ben ik dan ook bij alle stappen in het proces
betrokken.
Ons credo is om als bedrijf te groeien, maar klein te
blijven denken en te handelen. We branden 40 à 50 ton koffie per week en
produceren niet maximaal, maar zo optimaal mogelijk. Door in kleinere
hoeveelheden te branden kunnen we een goed product serveren aan de consument en
blijven we ook flexibel, waardoor we snel kunnen inspringen op nieuwe
aanvragen. Ik ontwikkel regelmatig nieuwe koffie voor een klant.
Een toekomst zonder
koffie
Ik zie in de voedselketen dat we heel afhankelijk zijn van
de oorsprong van een grondstof. Dat wordt erg lastig in de toekomst, omdat
koffie door de klimaatverandering schaarser en dus ook duurder zal worden. Ik
vraag me af of ik in de toekomst nog wel het product kan maken dat ik nu maak.
De vraag is: wie is de boer van de toekomst? Duurzaamheid wordt steeds
belangrijker en zal hoogstwaarschijnlijk een bepalende factor gaan worden. Je
moet als bedrijf hierin investeren om verder te komen.
Optimaal produceren is dus ook belangrijk met het oog op de
toekomst. Willen we in de toekomst nog kunnen genieten van een kopje koffie,
dan moeten we duurzame keuzes maken. Dat betekent dat we geen koffie in bulk
kopen en dat we over moeten stappen op verse oogst (current crop), dat is oogst
die rechtstreeks van het land komt.
Oude technieken innovatief inzetten
We werken in de branderij veel met computers om menselijke fouten en afval tot een minimum te beperken. Zo hebben we een koffiebrander uit 1933 gemoderniseerd, zodat we deze nu met een USB-kabel aan een laptop kunnen hangen.
Het maakt me blij wanneer ik merk dat iemand zijn ultieme product heeft gevonden bij ons
We hebben zo’n 140 koffierecepten, en dat aantal blijft
stijgen. Nieuwe koffie maken is het allerleukste onderdeel van mijn vak. Het
komt voor dat de klant vraagt om een koffie die nog niet bestaat of in de
vergetelheid is geraakt, ik zorg dan dat die koffie er komt. Dit houdt in dat
ik mij bezig houd met zowel het reproduceren van bestaande recepten als het
ontwikkelen van nieuwe. Dat laatste kan bijvoorbeeld door bonen met een andere
oorsprong te gebruiken, of door de branding aan te passen. Het maakt me blij
wanneer ik merk dat iemand zijn ultieme product heeft gevonden bij ons. Ik vind
het fantastisch als ik in een winkel ben en iemand vertelt mij heel enthousiast
over hoe lekker hij een koffievariant vindt, zonder te weten dat ik degene ben
die de koffie heeft gemaakt!
Het gesprek
Praat mee op de Facebookpagina van Nederland Voedselland.
door Redactie, Nederland Voedselland
Praat mee!