Terugblik 2018: 3 opvallende productinnovaties

576 keer bekeken

2018 was het jaar waarin reikhalzend werd uitgekeken naar het Nationaal Preventieakkoord, met als belangrijk onderdeel het Akkoord Verbetering Productsamenstelling dat moet gaan zorgen voor een gezonder productaanbod in de supermarkt. Het was ook het jaar waarin afspraken werden gemaakt over zwerfafval en de totstandkoming van een circulaire keten. In dit artikel delen we onze drie favoriete verhalen over innovaties binnen de levensmiddelenindustrie van het afgelopen jaar.

“Mars ontwikkelt biobased wikkel”

Mars ontwikkelt biobased wikkel: 'We zoeken bedrijven die mee willen doen'

Hoe maak je aan consumenten zichtbaar dat je bezig bent met duurzaamheid? Acht jaar geleden ging Dennis van Eeten, packaging design & innovation manager bij Mars Nederland, op zoek naar een biobased alternatief voor de wikkel van de repen die Mars produceert. Van grondstofsourcing tot inkt op biobased basis, het bleek een flinke kluif. “Het was een project van vallen en opstaan, want niemand had een handboek over hoe je dit moet aanpakken.” Lees verder

 

“Het dilemma van Peijnenburg”

Het dilemma van Peijnenburg

“Bij een product waarop de term volkoren staat, verwachten veel consumenten dat het ook 100% volkoren is, terwijl dit in ons geval praktisch gezien nog niet mogelijk is.” Om in te spelen op de groeiende vraag naar producten met minder suiker en meer vezels, ontwikkelde Peijnenburg de nieuwe Zero Volkoren ontbijtkoek. Manon Swinkels legt uit waar je als levensmiddelenproducent rekening mee moet houden bij de vraag naar een 100% volkorenproduct, en waarom het lastig is om hier in de praktijk aan te voldoen. Lees verder

 
“Proef jij de herformulering? Drie voedselproducenten op bezoek bij staatssecretaris Blokhuis”

Proef jij de herformulering? Drie voedselproducenten op bezoek bij staatssecretaris Blokhuis

Wat zijn de uitdagingen van het ontwikkelen en op de markt brengen van eenzelfde product, maar dan met minder zout, vet en calorieën? Het blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, het veranderen van grondstoffen is namelijk van invloed op smaak, structuur en uiterlijk. Sonneveld, Coca-Cola en FrieslandCampina delen hun verhaal over productinnovaties uit het verleden, die niet allemaal het schap hebben gehaald. Lees verder