Toekomstmuziek

Het is niet makkelijk om in deze periode van ziekte en restricties een roze bril op te zetten. We zijn het allemaal wel een beetje beu, maar we kunnen er weinig aan veranderen. Corona houdt ons voorlopig nog stevig in zijn greep. Het kabinet kondigt gelukkig wel weer versoepelingen aan. Dat geeft hoop, en hoop doet leven. We kijken daarom met goede moed vooruit: laat de toekomst maar komen!

De impact van COVID-19 op onze maatschappij is enorm. Dat geldt zeker ook voor de voedselindustrie. Veel restaurants hebben het ontzettend moeilijk, maar er zijn ook ‘to-go’ ondernemers die juist een enorme groei doormaken. De voedselwereld is op zijn kop gezet, en daar horen bedreigingen en kansen bij – zoals Deloitte hier beschrijft. We zoomen in op kansen voor de voedselsector na de corona-crisis en bekijken 4 initiatieven met toekomstmuziek. Klik op “volgende” om de andere initiatieven te bekijken.

Vorige
Volgende

1. Hoe lang nog?

Iedereen die wel eens met kinderen in de auto op vakantie is geweest kent de vraag: “Hoe lang nog…?” En die vraag hebben we zelf meer dan regelmatig over de coronacrisis. Autodrop is daarom ook echt de juiste partij om daar met een knipoog op in te haken. Dat doen ze met de webgame Wat Kan Er Wel en de bijbehorende video’s op TikTok. Ook op Instagram krijg je wat van de campagne mee, maar de focus ligt op TikTok. Zullen andere bedrijven die sprong ook gaan maken?

@autodropnl

Jeeeh! We zijn van de avondklok af. 🎉 Om dit te vieren geven we 1000 doosjes Cadillacs weg! 🚗 ##persco ##avklo ##linkinbio ##autodrop

♬ origineel geluid – Autodrop

2. In de keuken

Het is best eens mogelijk dat onze patronen voor langere tijd veranderen. Wellicht gaan we minder uit eten, en blijven we meer bestellen. De horeca in Nederland zal blijven bestaan en zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Wat vaststaat is dat we niet minder gaan genieten van eten, en dat er voor jonge mensen altijd een toekomst zal zijn in de horeca. FNV Catering organiseerde daarom De Week van jouw Toekomst en maakte daarvoor onder andere een aantal video’s met YouTube-kok Nick Toet.

3. Lokaal is normaal

Wat de COVID-19 epidemie heel duidelijk laat zien is dat we ontzettend afhankelijk zijn van de wereldeconomie. Lange ketens in de voedselsector zijn zo sterk als hun zwakste schakel ten tijde van een mondiale crisis. We moeten naar kortere ketens en het voedselproductie-systeem van Nederland moet circulair worden. Daarbij kunnen boerenlandschap en verstedelijking zoals in de Nederlandse context elkaar vinden. Boeren tussen Steden is een werkgroep die zich daarop focust en 9 mooie Youtube-afleveringen maakte over goede voorbeelden.

4. Zelf doen

Tijdens de coronacrisis gaan veel dingen wat langzamer en hebben we meer tijd voor onze hobby’s. Veel Nederlanders gingen daarom ook hun tuin in. We zien daarin een groeiende interesse in het buiten zijn, maar ook in het produceren van eigen voedsel. Vice Nederland maakte same met Bol.com 4 slow-doc’s onder het mom Vrijetijdsschool, waaronder de tuinieren-aflevering met influencer Mertabi.

Hoe een klein land groot kan zijn

Voedselproductie, dat is waar ons kleine land groot in is. Toch zullen we nog veel grootser moeten denken voor een duurzame toekomst. 

Wij vertellen over de zoektocht van de sector. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.

Nieuwsbrief
Nieuwsgierig naar een duurzame voedseltoekomst?