We bouwen aan een nieuw Nederland Voedselland

206 keer bekeken

Nederland Voedselland staat vanaf dit jaar op eigen benen, als een zelfstandig platform dat verhalen vertelt over voedsel in Nederland. Van productie tot distributie tot consumptie. We hebben onze redactie uitgebreid, aan onze formule gesleuteld, en we zijn bezig met een nieuwe website. In juni is het zo ver: dan presenteren we het vernieuwde Nederland Voedselland!

Iedereen praat over wat we eten en drinken. Iedereen heeft er ook een mening over. Niet zo gek: voedsel is een primaire levensbehoefte, en we zijn er meerdere keren per dag actief mee bezig. Wat we in ons mond stoppen, heeft invloed op onze gezondheid en op hoe we ons voelen. En daarnaast spelen eten en drinken ook nog een grote rol in ons sociale leven. Niet verwonderlijk dus dat iedereen alert is als voedsel in het nieuws is.

Dat gebeurt vaak – en niet altijd op een prettige manier. In het huidige medialandschap is de mening vaak net zo prominent aanwezig als de feiten – of soms zelfs prominenter. Met name rondom onze voeding heeft iedereen zijn mening klaar. Over wat gezond is en wat niet, over wat schadelijk is voor onze planeet en wat daaraan moet gebeuren. Over voedselproducenten die ons ‘voor de gek houden’ of overheden die ons ‘dom houden’ over gevaren. Meningen zonder feitelijke basis leiden al snel tot complotdenken en doemscenario’s. Het leidt ook vaak tot polarisering, met duidelijke voorstanders en tegenstanders, die de hakken steeds dieper in het zand zetten.

Zelf een mening vormen over wat je eet, is hierdoor niet zo makkelijk. Nederland Voedselland gelooft dat een goed gesprek over onze voeding dan ook begint met een goed beeld van de voedingssector. Met een idee van wat er nou allemaal bij komt kijken. Met een besef van de enorme taak waar de sector voor staat en een beeld van de mensen die er werkzaam zijn. We willen onze lezers mee de fabriek in nemen, of de akkers op, de koelcel in of de zee op.

Nederland Voedselland vertelt de verhalen over de productie, de distributie en de verkoop van voedsel – los van de waan van de dag die nieuws heet. We hopen dat we kunnen rondkijken op plekken waar consumenten normaalgesproken niet komen. We willen van dichtbij ervaren wat de uitdagingen zijn waar producenten voor staan en de doelen die zij zichzelf stellen. Zonder de hijgerigheid van de actualiteit, zonder almaar oprispende opinies. Nederland Voedselland laat simpelweg zien hoe het werkt. Wie dat weet, kan vervolgens zelf een weloverwogen mening vormen. 

We trekken dus onze laarzen aan, of een overall en handschoenen als dat nodig is, en gaan zelf kijken. Wij geloven dat de consument niet gebaat is bij nog meer berichtgeving en nog meer opinies, maar eerst eens ‘met eigen ogen’ moet zien wat er nou eigenlijk gebeurt in Nederland Voedselland. 

De komende weken verschijnen de eerste nieuwe verhalen op deze site – vanaf begin juni herlanceren we de site met een nieuwe look!


Foto: Istock