Over ons

Wat weet jij van de impact die jouw dagelijks eten en drinken heeft op mens, dier en milieu?

Nederland Voedselland vindt het belangrijk dat het voedselsysteem duurzamer en gezonder wordt voor mens, dier en milieu. Op de website delen we inspirerende verhalen voor ontwikkeling van het voedselsysteem. Dit doen we in samenwerking met organisaties in en naast de keten, om zo verslag te kunnen doen rechtstreeks vanuit de machinekamer van het voedselsysteem.

Vooruitgang en inzicht

Nederland Voedselland staat voor vooruitgang. Belangrijk uitgangspunt is dat er ruimte is voor discussie en verschil van inzichten. Gesprek over de thema’s die we behandelen juigen we toe. Hierbij is het niet de bedoeling om elkaar van gedachten te doen veranderen. Liever houden we het gesprek open, zodat ideeën kunnen worden uitgewisseld. Het doel: nieuwe inzichten voor verbetering.

Jouw verhaal vertellen?

Buiten de huisregels van de redactie, zijn er geen restricties. Alle bijdragen op het platform zijn voor verantwoording van de desbetreffende auteur en de eventuele organisatie. Iedereen kan bijdragen, mits onderbouwt en constructief. De redactie van Nederland Voedselland is te bereiken op: redactie@nederlandvoedselland.nl.

Nederland Voedselland is als open platform nadrukkelijk niet bedoeld als marketinginstrument voor de deelnemende bedrijven en organisaties. Nederland Voedselland maakt geen reclame voor welk product of welke dienst dan ook. Mochten er merknamen worden genoemd, of afbeeldingen van etiketten worden gepubliceerd, dan staat dit in dienst van de informatieverstrekking.

Wie wij zijn

Nederland Voedselland is eigendom van communicatiebureau Het Portaal en voert de redactie over het platform. Daarnaast treedt Het Portaal op als moderator van de discussies. Dat geldt voor de website en de socialemediakanalen. Het Portaal is geheel onafhankelijk en staat los van de werkzaamheden van voedselproducenten. De belangrijkste voorwaarden voor die onafhankelijkheid zijn: volledige redactionele vrijheid; transparante communicatie; inspelen op maatschappelijke thema's; en het centraal stellen van de wensen en behoeften van alle stakeholders. 

De redactie zoekt bij het ontwikkelen van content naar een gezonde balans tussen verschillende bijdragen van gesprekspartners (perspectieven) uit verschillende hoeken van de keten. Nederland Voedselland biedt een podium voor alle relevante stakeholderperspectieven: consumenten, burgers, maatschappelijke organisaties, wetenschappers, beleidsbepalers, agrarische sector, voedselproducenten en bedrijven.

Nederland Voedselland is twee jaar geleden ontstaan vanuit initiatief van de FNLI, die daarmee een open gesprek over voedsel wilde faciliteren.